تبلیغات
تحقیق و مقالات دانشجویی - مطالب تیر 1396

تحقیق و مقالات دانشجویی

سه شنبه 13 تیر 1396

تحقیق سخن در طبیعیات و الهیات

نویسنده: نگار موسوی   

تحقیق سخن در طبیعیات و الهیات   شامل 90 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  سخن در طبیعیات و الهیات  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

مقدمه

یکی از منابع مهم و با ارزش فلسفه مشاء، کتاب اشارات و تنبیهات شیخ الرئیس ابو علی سینا است. بسیاری از فلاسفه، بر این کتاب شرح نوشته و بسیاری دیگر، استفاده های علمی برده اند. یکی از شرح های این کتاب، شرح فخر رازی است. فخر رازی، یکی از متکلمین بزرگ اشعری است.  وی با این‌که در فلسفه بسیار قلم فرسایی کرده، اما رابطه خوشی با فلسفه ندارد، از این رو در شرح خود بر اشارات و تنبیهات، ایرادها و اشکال های فراوانی به ابن سینا می کند. چنان‌که در کتاب اعتقادات فرق المسلمین و المشرکین می گوید: «خداوند به من توفیق داد کتاب هایی که در بردارنده ردّ فلاسفه است را بنویسم هم‌چون کتاب نهایه العقول و مباحث مشرقیه و شرح اشارات و تنبیهات[۱]». روی کرد فخر رازی در تمامی آثارش اعم از فلسفی، کلامی و تفسیری، یک روی‌کرد کلام اشعری است و نظرات کلامی وی در همه آثارش به روشنی نمایان است.

فخر رازی، به اهمیت کتاب اشارات و تنبیهات عنایت داشته است؛ از این رو در مورد این کتاب دو گونه کار کرده؛ اول آن که این کتاب را شرح نموده است که برخی اهل دقت، آن را «جرح» نامیده اند. دوم آن که این کتاب را تلخیص نموده و چکیده ای از آن ارائه کرده است. هر چند او در مقدمه خود بر کتاب لباب الاشارات و التنبیهات می گوید: من فقط چکیده اشارات و تنبیهات ابن سینا را ارائه می دهم و کاری به صحیح و فاسد آن ندارم، اما از آن روی که فخر رازی چنین روحیه ای ندارد در همه نمط های ده گانه بر کلام شیخ، ایراد گرفته و در بسیاری موارد، نظرات شخصی خویش را بیان نموده است. البته گفتی است که این اظهار نظرها، دوگونه است: در برخی موارد، با عبارت هایی هم چون «أنا اقول»، نظر خویش را بیان می دارد که در این موارد جداسازی نظر فخر رازی از نظر ابن سینا برای همه میسر است. اما در برخی موارد، فخر رازی نظر خویش را در قالب اشاره و تنبیه بیان می دارد؛ در این موارد جدا سازی نظر فخر رازی از نظر ابن سینا تنها بر خواننده زیرک و دارای شامه قوی فلسفی، امکان پذیر است. جداسازی نظرات فخر رازی از نظرات ابن سینا در این پایان نامه، انجام شده است.

با توجه به این که این کتاب، خلاصه و چکیده کتاب گران سنگ اشارات و تنبیهات ابن سینا است، می توان با مطالعه لباب الاشارات و التنبیهات، یک دوره فلسفه مشاء، از طبیعیات گرفته تا فلسفه و عرفان را با تکیه بر دیدگاه های فلسفی، کلامی فخر رازی مطالعه نمود. ولی با کمال تأسف، این کتاب در پرتو شرح های گوناگونی که بر اشارات و تنبیهات نوشته شده، به ویژه شرح فخر رازی و نیز با گذر زمان، مورد غفلت قرار گرفته است، در حالی که کتاب لباب الاشارات و التنبیهات، تنها اثری است که به طور خلاصه اما کامل، یک دوره فلسفه مشاء را در خود جای داده است. بنابراین این کتاب، به دلیل خلاصه بودن، روان بودن و جامع بودن؛ هم از اشارات و تنبیهات و هم از شرح های اشارات و تنبیهات، بهتر است.

گزارش

امام فخر الدین محمد رازی، یکی از برجسته ترین علمای جهان اسلام است. او در کلام، فلسفه و تفسیر صاحب نظر بوده و کتاب های وی در هر یک از علوم مربوط، جزء منابع دسته اول است. اما در بررسی شخصیت علمی فخر رازی، این گونه در می یابیم که او در تمامی آثارش، بر مدار کلام اشعری سخن می گوید. فلسفه‏اى که او در آثارش عرضه داشته، فلسفه‏اى از نوع خاصّ و به شدّت متأثّر از آراء کلامى است که در آن اصول و براهین فلسفى تا آن جا مورد قبول و اعتبارند که با عقاید کلامى در تعارض نباشد و إلّا هر جا میان قواعد فلسفى با مبانى کلام اشعرى تعارضى روى دهد، او جانب متکلّمان را مى‏گیرد و آراء فلاسفه را مورد تخطئه قرار مى‏دهد. او در آثار فلسفى اش در مسائل مهمّى از قبیل: اثبات هیولى، اثبات صور نوعیّه ؛ امتناع اجتماع فعل و قبول در شى‏ء بسیط؛ عینیّت وجود و ماهیّت در واجب؛ مسبوقیّت حادث به مادّه؛ قاعده «الواحد لا یصدر عنه إلّا الواحد» و امتناع صدور کثیر از واحد و امثال این ها، به خاطر جانب دارى از آراء متکلّمان اشعرى به ابطال اصول مورد اتّفاق فلاسفه مى‏پردازد.

ابن سینا و کتاب اشارات و تنبیهات

یکی از مهم ترین منابع مکتب فلسفی مشاء، کتاب اشارات و تنبیهات شیخ الرئیس ابو علی سینا است. این کتاب برخلاف سایر آثار ابن سینا دارای فصل بندی دقیق است که در بخش منطق ده نهج و در بخش فلسفه ده نمط گنجانده شده و اشاره، تنبیه، تبصره، وهم از عناوین هر یک از نهج ها و نمط هاست. با این‌که ابن سینا جامع بین معقول و منقول است، اما هرگز در بحث های عقلی از آیات و روایات استفاده نکرده است. اگر از ابتداء اشارات و تنبیهات تا آخر آن را مطالعه کنیم حتی یک آیه قرآن نمی یابیم مگر خاتمه کتاب که می گوید: «کفی بالله وکیلا»[۲]. این کمال هنر نمایی ابن سینا است که معقول را با منقول خلط نمی کند و در بحث عقلی، صرفا عقلی بحث می‌کند.

نکته مهم دیگری که در اشارات و تنبیهات، خود نمایی می کند؛ این است که ابن سینا، بر خلاف سایر آثارش از ریاضیات بحث نمی کند و به جای آن، از عرفان سخن به میان می آورد. همین نشان گر فاصله گیری ابن سینا از مکتب عقلی محض مشاء ارسطوئی  و بهره گیری از افکار نو افلاطونی است. همین مطلب را می توان در نمط دهم آن‌جا که ابن سینا از حکمت متعالیه سخن می گوید، می توان فهمید.

فخر رازی و کتاب اشارات و تنبیهات

فخر رازی، ابن سینا را بهترین فیلسوف مکتب مشاء معرفی می کند[۳]. همین اعتقاد برای یک متکلم اشعری کافی است تا برای فلسفی کردن کلام اشعری به آثار ابن سینا به ویژه اثر برجسته او یعنی اشارات و تنبیهات، روی بیاورد. فخر رازی به عمق علمی اشارات و تنبیهات پی برده بود؛ به همین دلیل یک بار آن را شرح می کند و در شرح خود در هیچ مسأله ای ابن سینا را از تیرهای سهمگین اشکال هایش بی نصیب نمی گذارد و دیگر بار به تلخیص و تهذیب آن، تحت عنوان لباب الاشارات و التنبیهات، همت می گمارد که اگر کسی توان مطالعه شرح اشارات و تنبیهات او را نداشت، کتاب لباب الاشارات و التنبیهات را مطالعه کند.

گزارشی از کار فخر رازی در لباب الاشارات و التنبیهات

فخر رازی در مقدمه خود بر این کتاب بیان می کند که به دنبال خلاصه کردن اشارات و تنبیهات است و کاری به صحیح و فاسد آن ندارد مگر این که در برخی موارد مطالبی را بیان کند. اما آن هنگام که لباب الاشارات و التنبیهات به طور دقیق مطالعه شود، خواهیم دید که فخر رازی تنها در پی خلاصه کردن یا روان سازی عبارت های ابن سینا نبوده، هر چند که این هم بخشی از کار وی در این کتاب است، اما در واقع او مفاهیم و محتوای اشارات و تنبیهات ابن سینا را در اسلوب مورد پسند خویش، البته با تحفظ بر نظم منطقی ابن سینا در ارائه مطالب، به رشته تحریر در آورده است. او در بیان مطالب پای بند به عین عبارت های ابن سینا نیست و به شرح خود بر اشارات و تنبیهات بسیار نظر دارد.


جهت دانلود متن کامل تحقیق سخن در طبیعیات و الهیات کلیک نمایید

نظرات() 

سه شنبه 13 تیر 1396

تحقیق زندگینامه شیخ اشراق

نویسنده: نگار موسوی   

تحقیق زندگینامه شیخ اشراق  شامل 93 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد زندگینامه شیخ اشراق  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

زندگینامه شیخ اشراق

شیخ شهاب الدین ابوالفتوح یحیی سهروردی، معروف به «شیخ اشراق»، شهاب مقتول و شیخ مقتول، «مؤسس حکمت اشراق» و از حکمای بزرگ اسلام در قرن ۶ میلادی (۵۸۷ هـ.ق) است. وی در دهکده سهرورد از توابع زنجان به دنیا آمد. شیخ اشراق، حکمت و اصول فقه را در مراغه نزد مجدالدین جیلی، که استاد امام فخر رازی نیز بود، فرا گرفت و در حکمت تبحر و احاطه تمام یافت سپس به تفکّر و ریاضت پرداخت، و چند سالی را در عراق و شام به سیاحت و مطالعه گذرانید،‌ چنانکه مشهور است در علوم غریبه نیز تبحر بهم رسانید.

سهروردی پس از تکمیل تحصیلات به اصفهان رفت تا نزد ظهیرالدین فارسی ، علم منطق را بیاموزد . او در همین شهر بود که برای نخستین بار با افکار ابن سینا روبرو شد و پس از مدتی تسلط خاصی بر آن پیدا کرد.

سهروردی پس از پایان تحصیلات رسمی، به سفر کردن در داخل ایران پرداخت و از بسیاری از مشایخ تصوف دیدن کرد و بسیار مجذوب آنان شد. در واقع در همین دوره بود که به راه تصوف افتاد و دوره‏های طولانی را به اعتکاف و عبادت و تامل گذراند. سفرهای وی رفته رفته گسترده تر شد و به آناتولی و شامات نیز رسید و در این سفر، مناظر شام «سوریه» او را بسیار مجذوب خود نمود.

در یکی از سفر ها از دمشق به حلب رفت و در آنجا با “ملک ظاهر” پسر “صلاح الدین ایوبی” (سردار معروف مسلمانان در جنگ های صلیبی) ملاقات کرد. ملک ظاهر که محبت شدیدی نسبت به صوفیان و دانشمندان داشت، مجذوب این حکیم جوان شد و از وی خواست که در دربار وی در حلب ماندگار شود.سهروردی که عشق شدیدی نسبت به مناظر آن دیار داشت، شادمانه پیشنهاد ملک ظاهر را پذیرفت و در دربار او ماند.

اما سخن گفتن های بی پرده و بی احتیاط بودن وی در بیان معتقدات باطنی در برابر همگان، و زیرکی و هوشمندی فراوان وی که سبب آن می شد که با هر کس بحث کند، بر وی پیروز شود، و نیز استادی وی در فلسفه و تصوف، از عواملی بود که دشمنان فراوانی مخصوصا از میان علمای قشری برای سهروردی فراهم آورد.

عاقبت به دستاویز آن که وی سخنانی برخلاف اصول دین می گوید، از ملک ظاهر خواستند که او را به قتل برساند، و چون وی از اجابت خواسته آن ها خودداری کرد، به صلاح الدین ایوبی شکایت بردند. صلاح الدین که به تازگی سوریه را از دست صلیبیون بیرون آورده بود و برای حفظ اعتبار خود به تایید علمای دین احتیاج داشت، ناچار در برابر درخواست ایشان تسلیم شد.

به همین دلیل، پسرش ملک ظاهر تحت فشار قرار گرفت و ناگزیر سهروردی را در سال ۵۸۷ هجری قمری به زندان افکند و شیخ همان جا از دنیا رفت. وی در هنگام مرگ، ۳۸ سال داشت. علت مستقیم وفات وی معلوم نیست.(البته مشهور آن است که سهروردی به دلیل گرسنگی از دنیا رفت.) مشهور است که او را به دار آویختند یا خفه کردند. جنازه‌ی شیخ را در روز جمعه آخر ذی الحجه سال ۵۸۷ هـ.ق از زندان بیرون آوردند. جرم او معاندت با شرایع دینی بود. بدین ترتیب سهروردی نیز سرانجامی همچون سقراط یافت .

شیخ در مقدمه کتاب خود اظهار کرده است وی از لحاظ مذهب از ثنویت مجوس و الحاد مانی دوری و بیزاری می جوید و خود را مبرا می داند و می گوید منظور از نور و ظلمت همان ثنویتی که به مجوسان کافر و مانیان ملحد نسبت می دهند نیست. و بنابراین شیخ اشراق از لحاظ ظاهر امر مسلمان و مومن به اسلام بوده است و این امر را نمی توان از باب قضیۀ اتفاتیه دانست زیرا مکرر در مکرر از توحید و اصول عقاید اسلام دفاع می کند.

نهایت مذهب زردشت را مذهب آسمانی می داند و درصدد این امر است که زردشت را پیامبر بداند و آن را از شرک و الحاد مبرا کند و اثبات کند که زردشت یکتا پرست بوده وی سعی کرده است ستایش آتش و آتشده را بنحو معقول توجیه کند.

بدیهی است که وی از لحاظ مذهب قشری نیست و هدف و غایت همۀ ادیان را انسان سازی می داند و خود را قطب و اصل.

از کتب و رسائل شیخ این امر بدست می آید که وی از بدو امر ذوق اشراقی داشته است و حتی قواعد فلسفۀ مشاء را با توجه به ذوق اشراقی خود تدوین و تفسیر کرده است. (سهروردی،۱۳۸۴،۵۸)

شیخ در حکمه اشراق که از شاهکارهای این حکیم در زمینه حکمت اشراق و آشتی دادن آن با حکمت اسلامی. این کتاب پیش از هر چیز مختص بیان عقاید اشراقی، سید حسین نصر در این زمینه چنین می نویسد: این کتاب، که از جنبه ادبی یکی از برجسته ترین کتاب های نوع خود است به سال ۵۸۲ هـ در ظرف چند ماه تالیف شده، سبک نگارشی آن نشان می دهد که به سرعت و با کمال شوق خاطر نوشته شده است، سهروردی در حکمت الاشراق خود از قاعده کلی تقسیم کتاب به چهار قسمت منطق و ریاضیات و طبیعیات و ادبیات که بنابر رسم در کتاب های فلسفه از آن پیروی می شده (گو اینکه گاهی قسمت ریاضیات را حذف می کردند) پیروی نکرده است این کتاب اساسی حکمت اشراق مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش. بحث در آن از منطق آغاز می شود و به اتحاد با حق و مقام وجود و سرور ختم می شود.

سهروردی در مقدمه کتاب خود از این سخن می گوید که چگونه آن را تألیف کرده  و از چه نوع کتاب ها است و برای چه منظوری نوشته شده، پس از آنکه وضع کلی کتاب را به این صورت تعریف کرد، بخش اول را به منطق اختصاص می دهد و آن را به همان شکل که ارسطو و فور فوریوس صورتبندی کرده اند می آورد ولی این ترتیب را به تمامی نمی پذیرد. قسمت دوم بخش اول کتاب مشتمل است بر یک تحلیل کلی از بعضی از جنبه های فلسفه های ارسطویی و از جمله منطق. در اینجا به تعریف ارسطویی انتقاد می کند و آن را لفظ بازی می خواند و عدد اعراض را از نه به چهار تقلیل می دهد: نسب، کیف، کم، حرکت.

سهروردی از فلسفه سنتی ارسطویی و غیره خرده های بسیاری گرفته و در فلسفه طبیعی و روان‏شناسی ومابعد الطبیعه آرائی خاص دارد. بالجمله حکمت اشراق وی در کتاب اساسی مکتب اشراق است و از زمان تألیف تا کنون بر صحنه عقلانی تسلط داشته و حکیمان متأخر پیوسته تفسیرها و حواشی بر آن نوشته اند از مهمترین مولفان شهرزوری، شاگرد و همکار سهروردی است و بهترین شرح شناخته شده را قطب الدین شیرازی شاگرد خواجه نصیرالدین طوسی نوشت از این دو شرح که هر دو در قرن هفتم نوشته شده، شرح قطب الدین قرن هفتم به عنوان متن مورد مطالعه بوده. چاپ سنگی قدیم حکمه اشراق که در بعضی از مدارس قدیمه از زمان انتشار آن در دورۀ قاجاریه تدریس می شود. این شرح و نیز حاشیه ملاصدرا را که سه قرن دیرتر نوشته شده در حاشیه دارد. بدیهی است که اصل کتاب حکمه الاشراق چاپ های متعددی در دورانهای مختلف دیده که شاید از حیث اهمیت چاپ سال ۱۳۳۱ هـ . ش توسط آقای هنری کربن بوده باشد.(اردبیلی،۱۳۶۲،ج۱، ۳)

گفتار اول: مقدمه

فصل اول: فلسفه نوری سهروردی، مبانی و ساختار علم الانوار

هر علمی به بنیاد اصولی استوار است، خواه این اصول مستقیم به دست آمده باشد خواه از علم دیگری گرفته شده باشد، همچنین یک علم از تعاریف فراهم می‏آید، خواه تعریف به حدّ باشد خواه تعریف به رسم، این تعاریف صغری و کبرای قیاس را در برهان تشکیل می دهند علومی که به موضوعی واحد می‏پردازد ممکن است در اصول با یکدیگر تفاوت داشته باشند مثل طبیعیات و ریاضیات هر دو از جسم بحث می کنند، اما ریاضیات آن را مجرد از ماده مورد بررسی قرار می دهد.


جهت دانلود متن کامل تحقیق زندگینامه شیخ اشراق کلیک نمایید

نظرات() 

سه شنبه 13 تیر 1396

تحقیق ریشه‌های مذهبی تکبر

نویسنده: نگار موسوی   

تحقیق ریشه‌های مذهبی تکبر و تکبر در آراء فیلسوفان اسلامی  شامل 62 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد ریشه‌های مذهبی تکبر  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

۲-۱ ریشه‌های مذهبی غرور در آراء فیلسوفان اسلامی

در این فصل، قصد داریم موضوع غرور را از نظر فیلسوفان اسلامی مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به اینکه فیلسوفان اسلامی در بسیاری از مباحث اخلاقی به ویژه در بحث غرور به مباحث دینی استناد کرده‌اند و نظرات خود را بر اساس رویکرد دینی مطرح کرده‌اند، و حتی تبیین‌های فلسفی آن‌ها نیز ناظر به آیات و روایات بوده است، لذا به این دلیل که به لحاظ مبنایی حیطه کار مشخص شود، ابتدا مباحث مربوط به آیات و روایات را مطرح کردیم تا ببینیم غرور به لحاظ تعریف، ماهیت و حکم در آیات و روایات چه جایگاهی دارد تا مشخص شود فیلسوفان اسلامی در تعریف، ماهیت و حکم غرور تا چه اندازه متأثر از آیات و روایات بوده‌اند.

۲-۱-۱ غرور در آیات

غرور در اصل از ماده‌ی «غرّ» (بر وزن حرّ) به معنای اثر ظاهری چیزی است و لذا به اثر ظاهر در پیشانی اسب غرّه گفته می‌شود. و همچنین به حالت غفلت نیز اطلاق می‌شود. به این معنا که فرد در ظاهر هوشیار است، اما در حقیقت، بی‌خبر است و به معنی نیرنگ نیز استعمال می‌شود. اینکه گفته‌اند دنیا متاع غرور است، مفهومش این است که غرور، وسیله و ابزاری هم برای فریب دادن خویشتن و هم فریب دادن دیگران است.[۱]

۲-۱-۱-۱ تعریف غرور

در قرآن، غرور به فتح غین (غَرور) به معنای موجود فریب‌کار و به ضم غین (غُرور) به معنای فریب آمده است، لذا اگر غرور به معنای غفلت و از طرفی به نتیجه‌ی چیزی و تجلی آن گفته شود، کبر نتیجه و معلول غفلت است. بنابراین انسان متکبر یعنی فریب‌خورده‌ای که بواسطه‌ی غفلت، مغرور شده است و در خود احساس فضیلت کاذب می‌نماید. شیطان نیز به همین واسطه از رحمت خدا دور شد، زیرا همین عامل دامنش را گرفت، از این رو شیطان را نیز غرور گویند.[۲]

-۱-۱-۲ ماهیت غرور

از نظر قرآن، تکبر و غرور یک خوی خطرناک درونی است و به پدیده‌های ظاهری آن حتی ساده‌ترینش اشاره شده و از طرز راه رفتن متکبران مغرور، سخن گفته تا به این نکته اشاره کند که غرور در پایین‌ترین سطح نیز مذموم و ناپسند است. بنابراین از نظر قرآن، غرور یک رذیلت اخلاقی است که در انسان باعث بروز رفتارهای خطرناک می‌گردد.

قرآن در آیات فراوانی به مبارزه با کبر و غرور برخاسته و با تعبیرات زنده و روشنی مؤمنان را از آن نهی می‌کند، گاه روی سخن را به پیامبر(ص) کرده، می‌گوید: در روی زمین از روی کبر و غرور، گام بر مدار، چرا که تو نمی‌توانی زمین را بشکافی! و طول قامتت به کوه‌ها نمی‌رسد!

«وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا»[۳]

این آیه، اشاره به این نکته است که افراد متکبر و مغرور غالباً به هنگام راه رفتن پاهای خود را محکم به زمین می‌کوبند تا مردم را از آمد و رفت خویش آگاه سازند، گردن به آسمان می‌کشند تا برتری خود را به پندار خویش بر زمینیان مشخص سازند! ولی قرآن می‌گوید: آیا تو اگر پای خود را به زمین بکوبی هرگز می‌توانی زمین را بشکافی یا ذره ناچیزی هستی بر روی این کره‌ی عظیم خاکی.[۴]

۲-۱-۱-۳ عوامل غرور

نخستین جرقه‌های غرور از نظر قرآن در آغاز آفرینش انسان و در چهره‌ی شیطان دیده شد، هنگامی که خداوند به او خطاب کرد: چه چیز تو را مانع شد از اینکه بر آدم سجده کنی؛ هنگامی که تو را فرمان دادم؟ «شیطان با لحنی غرورآمیز گفت: من از او بهترم! مرا از آتش آفریده‌ای و او را ازگل، (قَالَ مَا مَنَعَکَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ ۖ قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ).[۵] ابلیس بر اثر غرور بیش از حد خود نتوانست برتری خاک از آتش و برتری توبه را بر لجاجت و اصرار بر گناه دریابد و برای همیشه مطرود و ملعون درگاه الهی شد.

حال این شیطان مغرور و فریب‌خورده برای انتقام از آدم می‌خواهد او را نیز با وعده‌های فریبنده به گمراهی بکشاند: «فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ۚ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَهَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّهِ ۖ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَکُمَا عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَهِ وَأَقُلْ لَکُمَا إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمَا عَدُوٌّ مُبِینٌ»[۶] (و آن دو را بفریفت و به پستی افکند، چون از آن درخت خوردند، شرمگاه‌هایشان آشکار شد و به پوشیدن خویش از برگ‌های بهشت پرداختند پروردگارشان ندا داد آیا شما را از آن درخت منع نکرده بودم و نگفته بودم که شیطان به آشکارا دشمن شماست؟) در این آیه نیز غرور به معنای فریفتن آدم و حوا در ارتکاب گناه نخستین است.

«یَعِدُهُمْ وَیُمَنِّیهِمْ ۖ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلَّا غُرُورًا»[۷] (به آنها وعده می‌دهد و به آرزوشان می‌افکند و شیطان آنان را جز به فریب وعده ندهد.) در این آیه، «غرور» به معنی اثر آشکار چیزی است و غالباً به آثاری که ظاهری فریبنده و باطنی ناپسند دارد گفته می‌شود.»[۸]

در آیاتی نیز قرآن، دنیا را به عنوان مَتاع غرور معرفی کرده است: «کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ ۖ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّهَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ»[۹](همه‌کس مرگ را می‌چشد، و به تحقیق در روز قیامت مزد اعمال شما را به کمال خواهند داد و هر کس را از آتش دور سازند و به بهشت درآورند به پیروزی رسیده است و این زندگی دنیا جز متاعی فریبنده نیست.)

۲-۱-۱-۴ واژه‌های مترادف با غرور

خیال: در سه جای قرآن این تعبیر درباره‌ی غرور آمده است: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مَنْ کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا»[۱۰] (زیرا خداوند کسى را که متکبر و فخرفروش است را دوست نمى‏دارد.) «إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ»[۱۱] (چرا که خداوند هیچ متکبر مغرورى را دوست نمى‏دارد.) «وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ»[۱۲] (و خداوند هیچ متکبر فخرفروشى را دوست ندارد.)

«مُختال» از ماده‌ی «خیال»، و «خَیلاء» به معنى کسى است که با یک سلسله تخیلات و پندارها خود را بزرگ مى‏بیند. « فخور» از ماده‌ی « فخر» به معنى کسى است که نسبت به دیگران فخر فروشى مى‏کند (تفاوت «مختال» و « فخور» در این است که اولى اشاره به تخیلات کبرآلود ذهنى است، و دومى به اعمال کبرآمیز خارجى است). تکبر و بى اعتنایى، و غرور و خودپسندى هر دو در این جهت مشترکند که انسان را در عالمى از توهم و پندار و خود برتربینى فرو مى‏برند، و رابطه‌ی او را با دیگران قطع مى‏کنند.[۱۳]

«مُختال» به کسى مى‏گویند که دچار خَیلاء و تکبر شده باشد، و تکبر را از این جهت خَیلاء مى‏گویند که متکبر چیزى را که در خود سراغ دارد فضیلتى براى خود خیال مى‏کند و«فخور» به معناى کسى است که زیاد افتخار و مباهات مى‏کند، و اختیال (که مصدر است براى کلمه مختال)، و نیز افتخار ناشى از این مى‏شود که انسان توهم کند که آنچه نعمت دارد به خاطر استحقاق خودش است، و این بر خلاف حق است، چون او فعلى را که باید مستند به تقدیر خدا کند به استقلال نفس خود کرده، و این اختیال و افتخار هر دو از رذائل نفسند، که خدا آن را دوست نمى‏دارد.[۱۴]

تکبر: در آیاتی که مربوط به داستان سجده نکردن ابلیس است، اشاره به تکبر او شده است: «إِلَّا إِبْلِیسَ اسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ/ قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ ۖ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعَالِینَ»[۱۵] (جز ابلیس که تکبر ورزید و از کافران بود! گفت: اى ابلیس چه چیز مانع تو از سجده کردن بر مخلوقى که با قدرت خود او را آفریدم گردید؟ آیا تکبر کردى، یا از برترین بودى؟) لجاجت شیطان و غرور و تکبر و حسدش سبب شد براى همیشه از اوج افتخار سقوط کند، و در لجن‌زار لعنت فرو رود، این مى‏تواند هشدارى براى همه افراد لجوج و مغرور باشد تا عبرت گیرند و رویه‌ی شیطان را رها کنند. این آیه از وجود چنین دشمن بزرگى که سوگند براى اغواى انسان‌ها یاد کرده خبر مى‏دهد، تا همگان به هوش باشند و در دام او نیفتند.

جهت دانلود متن کامل تحقیق ریشه‌های مذهبی تکبر  کلیک نمایید

نظرات() 

سه شنبه 13 تیر 1396

تحقیق حقیقت وچیستی بهشت وجهنم

نویسنده: نگار موسوی   

تحقیق حقیقت وچیستی بهشت وجهنم  شامل 82 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  حقیقت وچیستی بهشت وجهنم  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

۱- معنای لغوی واصطلاحی بهشت وجهنم

۱-۱- معنای لغوی واصطلاحی جنت

لغت شناسان واژه «الجن»را از ریشه جن به معنی «پوشیده شدن»و«مستور بودن»می دانند.حالا یا بخاطر اینکه به واسطه درختان انبوه پوشیده می شود ویا به خاطر اینکه در این دنیا از چشمان پوشیده ومستور مانده است.

جنه از ماده جنن است و ذیل این ماده بررسی می شود. جنّ در اصل به معنای پوشش (و پنهان شدن چیزی از درک توسط حواس) ومستور کردن است.[۱]

راغب در مفردات گوید: أصل الجِنِّ، ستر الشی‏ء عن الحاسه.[۲]

ابن منظور هم در لسان العرب همین معنا را به بیانی دیگر آورده است:

جنن: جَنَّ الشی‏ءَ یَجُنُّه جَنّاً: سَتَره و کلُّ شی‏ء سُتر عنک فقد جُنَّ عنک‏.[۳]

‏ در «مقاییس اللغه» می خوانیم:

«جن به معن ستر وپوشش است وهمان ثوابی است که در این دنیااز چشمان ما پوشیده است. ونیز جنه به بوستان می گویندچون درختان با برگهایشان بستان را می پوشانند.»[۴]

صاحب «التحقیق فی کلمات القران»می گوید:کلمه جن معنی اصلی آن پوشاندن است که به مناسبت این معنا، در موارد مختلف استعمال شده است. مثلا«جنین»می گویند به خاطر اینکه در شکم مادر پوشیده است وقلب را «جنان» می­گویند چون در میان بدن انسان پوشانده شده است و بهشت را نیز جنه گفته­اند چون باغی است که به وسیله درختان پوشیده شده­است.[۵] عرب لفظ جنه را برای هر باغ و بستانی که دارای درختان انبوه است و زمین را می ‏پوشاند استعمال می­کند.[۶]

البته ابن منظور معنای جنت راخاص تر می­کند:

«جنه به معنای باغی است که در آن درختانی وجود داشته باشد مانند درخت خرما… وی در ادامه از یکی از بزرگان نحوی نقل می­کند که گفته است: جنه در زبان عربی درباره باغی استعمال می­شود که در آن درخت خرما و انگور وجود داشته باشد اما اگر این دو درخت در باغی وجود نداشته باشد، عرب لفظ حدیقه را برای آن استعمال می کند. »[۷]

از محل زندگی متقین در قیامت به لفظ جنت وجنات تعبیر آمده است.بنظرمی آیداین تعبیرونامگذاری برای تشبیه به جنات دنیاست که تفهیم آن آسان شود وگرنه جنات آخرت را نمیتوان با غایات دنیا مقایسه کرد.[۸]

یا به خاطر پوشیده بودن نعمت‌هایش از ساکنین دنیاست چون در بهشت از خیر و سعادت چیزهایی هست که بر قلب هیچ بشری خطور نمی‌کند . همانطور که آیه ۱۷ سوره سجده به آن اشاره دارد: فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ هیچ کس نمى ‏داند چه پاداشهاى مهمّى که مایه روشنى چشمهاست براى آنها نهفته شده، این پاداش کارهایى است که انجام مى ‏دادند.[۹]

ملاصدرا نیز واژه جنت را ازریشه جن به معنای پوشیده بودن می داند همانطور که به قلب جنان وبه دیوانه مجنون می گویند.وجه تسمیه آن را همان دو دلیلی می داند که ذکر شد.[۱۰]

معادل واژه جنت در فارسی بهشت می باشد. بهشت در لغت ریشه ی اوستایی دارد بمعنای خوشترو نیکوتر.[۱۱] در دین زرتشتی چایی است خوش آب وهوا ، فراخ نعمت وآراسته که نیکوکاران پس از مرگ در آن مخلد باشند.[۱۲]

۱-۲ معنای لغوی واصطلاحی جهنم

در مورد واژه جهنم اختلاف در اینکه آیا کلمه عربی است یا معرب کلمه غیر عربی .بعضی معتقدند، جهنم کلمه عربی است وهمان جهنام است به معنی گودی عمیق و بخاطر عمیق بودن گودی آن جهنم نامیده شده است. لسان العرب همین قول را اختیار کرده است.[۱۳]

«جوهری»گفته:

«این کلمه ملحق به خماسی است به وسیله مشدد شدنش ومن حرف آن وبه خاطرمعرفه غیر منصرف شده است.»[۱۴]

بعضی ها مثل راغب در مفردات معتقد به ریشه فارسی این کلمه هستند ومی گویند:اصل آن جهنام بوده است.[۱۵]

در مقابل عده ای هم هستند که آن رااز ریشه ی عبری می دانند.در دائره المعارف اسلامی می خوانیم:«جهنم کلمه ای است مشتق از لفظ خبری «جیحنون»یا «وادی هنوم»و آن بیابانی بود در نزدیکی بیت المقدس که قربانیها را می آوردندودر آنجامی کشتند.[۱۶]

مؤلف قاموس کتاب مقدس هم از این قبیل افراد است.مؤلف این کتاب می گوید:

«هنوم بیابانی است در اورشلیم وبن یامین ویهودا در آنجا زندگی می کردند.سپس مرده هارادر آنجا دفن می کردند وهمین طوراشیاء نجس را در آنجا می ریختندو زمانی که این بیابان، مخصوص سوزاندن کثافت بود، اسم آن را جهنم یا سرزمین زقوم نامیدند.سپس محل عقاب وعذاب را به اسم جهنم نامگذاری کردند.»[۱۷]

ازهری در تهذیب اللغه هر سه قول مذکور رانقل کرده است.[۱۸]

آنهایی که معتقد به ریشه عربی این کلمه هستندعلت غیر منصرف بودن آن راتعریف وتأنیث می دانند و آنهایی که معتقد به عجمیت آن هستند علت غیر منصرف بودن آن را تعریف وعجمیت می دانند.

راغب در مفردات آتش آخرت نامیده است.[۱۹] صاحب «التحقیق فی کلمات القران»این کلمه را صیغه ثلاثی مزید می داندکه اسم مکانی که کفار وظالمان ودشمنان خدا درآن عذاب می شوند گردیده است.[۲۰]

به تونل زیر زمینی که حرارت در آن می‌دمند و زمین حمام را گرم می‌کند نیز جهنم می‌گویند. [۲۱]

اما ملاصدرا و امام خمینی در وجه تسمیه ی جهنم با ابن عربی هم عقیده بوده ودر کتاب های خود سخن ایشان را مطرح می کنند:

« بدان، عصمنا اللّه و إیّاک، که جهنم از اعظم مخلوقات است، و آن زندان خداوند است در آخرت. و او را «جهنم» گویند براى بعید بودن قعر آن، چنانچه چاهى را که قعرش بعید است بئر «جهنام» گویند. و آن شامل حرارت و زمهریر است. و در آن برودت است به آخر درجه آن، و حرارت است به آخر درجه آن، و بین اعلاى آن و قعر آن هفتصد و پنجاه سال راه است.»[۲۲]

به هر حال ریشه آن هر چه بوده باشد (عربی، فارسی، و عبرانی) این واژه در قرآن مجید نامی است برای محلی که مملو از عذاب‌ها و کانون قهر و غضب الهی است، [۲۳]همانطور که درمورد لفظ دوزخ که معادل جهنم است در فرهنگ فارسی آمده: جایی است در جهان دیگر که در آنجا گناهکاران جزای کارهای خود را می بینندو آن محلی است سخت عمیق همچون چاهی سیاه وتاریک وسرد. [۲۴]

۲ تعریف بهشت وجهنم

تعریف در لغت به معنای شناساندن و حقیقت چیزی را بیان کردن و آگاهانیدن است. تعریف عبارت است از ذکر چیزى که از شناخت آن، شناخت چیز دیگرى لازم آید.[۲۵]

و در اصطلاح به معنای تبدیل مجهولات تصوری به معلومات است با توسل به معلومات تصوری دیگر و، به عبارت دیگر، زدودن جهل نسبت به امری با توسل به علم به امور.[۲۶]


جهت دانلود متن کامل تحقیق حقیقت وچیستی بهشت وجهنم کلیک نمایید

نظرات() 

سه شنبه 13 تیر 1396

تحقیق توسعه پایدار روستایی

نویسنده: نگار موسوی   

تحقیق توسعه پایدار روستایی   شامل 48 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد   توسعه پایدار روستایی   می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

۱ مقدمه

ضعف مدیریت و برنامه­ریزی از دلایل اصلی عدم دستیابی روستاهای محروم به امکانات لازم برای رسیدن به سطوح بالای توسعه به شمار می­رود. یکی از پیش شرط­های توسعه روستایی ایجاد هماهنگی میان برنامه­های توسعه همه جانبه روستایی محلی و طرح­های منطقه ای، بخشی و ملی است که در این میان، توجه به توسعه کشاورزی و زمینه های بهبود وضعیت کشاورزان بسیا ر اهمیت دارد. از این رو، با در نظر گرفتن ابعاد مختلف توسعه کشاورزی و استفاده از فنون نوین، هر گونه تلاش در این زمینه باعث خواهد شد که برنامه ریزان به درکی شفاف از صورت مسئله یا همان نابرابری مناطق مختلف برسند و در مراحل بعد، بتوانند برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.(هانت[۱]،۱۳۷۶).

۲-۲-۱- مفهوم و ماهیت توسعه ی روستایی

برداشت مشترک از مفهوم توسعه حاکی از این است که هدف اساسی توسعه، رشد و تعالی همه جانبه­ی جوامع انسانی است و از این رو شناخت و درک شرایط و مقتضیات جوامع انسانی و نیازها و تقاضاهای آنان در ابعاد مادی و معنوی از جمله اقدامات اساسی در مسیر پیشرفت و توسعه تلقی می شود. از آنجا که روستاها و مردم ساکن در آنها دارای شرایط، امکانات و مسائل خاص خود هستند، بنابراین توسعه روستایی ضرورت و توجیه پیدا می کند. (حسن زاده دلیر،۱۳۸۰).

در تعریف توسعه روستایی آمده است؛ فرایند همه جانبه و پایداری است که در چارچوب آن «توانایی های اجتماعات روستایی» در جهت رفع نیازهای مادی و معنوی و کنترل مؤثر بر نیروهای شکل دهنده­ی نظام حکومت محلی (اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و نهادی) رشد و تعالی می­یابد، ولی با توجه به وجود فقر مطلق و گسترده در روستاهای مناطق مختلف جهان، یعنی جمعیت زیادی که در تأمین نیازهای اساسی و حداقل خود با مشکل مواجه اند، توسعه­ی روستایی و برنامه­های آن در سطح جهانی و در عمل بیشتر متوجه فقرزدایی و تأمین نیاز های اولیه­ی اساسی فقرا است.

در همین راستا است که رابرت چمبوز، از صاحب نظران توسعه­ی روستایی، معتقد است که توسعه­ی روستایی را هبردی است برای توانمندسازی گروه خاصی از مردم شامل زنان و مردان فقیر، و توسعه­ی روستایی باید این گروه را وادار سازد تا آنچه را که موردنیاز خود و فرزندان شان است تأمین نمایند، کمک کردن به فقیر ترین گروه های روستایی تا بتوانند از منابع توسعه حداکثر استفاده را ببرند. (شهبازی، ۱۳۷۶)

همچنین از دیدگاه بانک جهانی، توسعه ی روستایی، راهبردی است که به منظور بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی گروه خاصی از مردم یعنی روستاییان فقیر طراحی شده است. این فرایند شامل گسترش منافع در بین اقشاری است که در مناطق روستایی در پی کسب معاش هستند. این گروه شامل کشاورزان خرده پا، کشاورزان بی زمین و خوش نشینان روستایی است.

۲-۲-۲- توسعه پایدارچیست؟

توسعه پایدار[۲] در حقیقت ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست است. در سال ۱۹۸۰ برای نخستین بار نام توسعه پایدار در گزارش سازمان جهانی حفاظت از منابع طبیعی[۳]  آمد. این سازمان در گزارش خود با نام استراتژی حفظ منابع طبیعی این واژه را برای توصیف وضعیتی به کار برد که توسعه نه تنها برای طبیعت مضر نیست، بلکه به یاری آن هم می‌آید.

پایداری می‌تواند چهار جنبه داشته باشد: پایداری در منابع طبیعی، پایداری سیاسی، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی. در حقیقت توسعه پایدار تنها بر جنبه زیست محیطی اتفاقی تمرکز ندارد بلکه به جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی آن هم توجه می‌کند. توسعه پایدار محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط زیست است.

یکی از مهمترین رویدادهای بین‌المللی که در زمینه توسعه پایدار وجود دارد، نشست جهانی توسعه پایدار[۴] است. در این نشست توافق‌هایی در زمینه توسعه پایدار میان شرکت‌کنندگان انجام شد.

کاهش تعداد افرادی که دسترسی به آب ندارد به نصف تا سال ۲۰۱۵ میلادی، به حداقل رساندن مواد شیمیایی که بر سلامتی انسان و طبیعت اثرات مخرب می‌گذارند تا سال ۲۰۲۰ میلادی، نصف کردن سرعت کاهش ذخیره‌های دریایی و رساندن منابع دریایی به سطحی پایدار تا سال ۲۰۱۵ میلادی، کاهش روند از بین رفتن تنوع طبیعی تا سال ۲۰۱۰ میلادی، افزایش پایداری در استفاده از انرژی‌های تجدیدشونده و برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه‌ای ۱۰ ساله در مورد توسعه پایدار از اصلی‌ترین توافقات این نشست بود.

هرچند این روزها بسیاری از دولتمردان و فعالان زیست محیطی به دنبال رسیدن به توسعه پایدار هستند، اما برخی فعالان زیست محیطی این گزینه را برای حفظ محیط زیست کافی نمی‌دانند. آنها معتقدند با توجه به روند استفاده از منابع تمام شونده و از بین بردن منابع در جهان واژه ” توسعه پایدار” مناسب نیست و باید از لفظ جایگزینی چون “پایداری توسعه ” استفاده کرد تا این مفهوم در ذهن تداعی نشود که قرار است منابع جدیدی تولید شود (ناصری، ۱۳۹۰ ).

۲-۲-۳- تعاریف توسعه پایدار روستایی

بر اساس گزارش برانت لند، توسعه پایدار عبارت است از: «توسعه­ای که نیاز های کنونی جهان را تأمین کند، بدون اینکه توانایی نسل­های آینده را در برآوردن نیازهای خود به مخاطره افکند.» (برنامه عمران سازمان ملل متحد، ۱۳۷۷). کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه نیز توسعه پایدار را چنین تعریف
می کند: «جریان تغییری در استفاده از منابع، هدایت سرمایه­گذاری­ها، سمت­گیری توسعه فناوری و به طور کلی، تغییر نهادی است که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد» (نصیری، ۱۳۷۹).


جهت دانلود متن کامل تحقیق توسعه پایدار روستایی  کلیک نمایید

نظرات() 

پیشینه و مبانی نظری مقالات و تحقیق های دانشجویی به صورت فایل ورد و قابل ویرایش به صورت فایل ورد آماده گردید

پایان نامه اصلاح دام و عوامل مؤثر بر زنده مانی
پایان نامه انقلاب مصر از سقوط مبارک
پایان نامه بیماری مزمن کلیوی و بررسی تغذیه ی بیماران همودیالیزی
پایان نامه تماس چشمی و پردازش چهره و پردازش هیجانی در کودکان درخودمانده
پایان نامه خصوصی سازی و کیفیت سود
پایان نامه خوشه‌بندی در شبکه‌های حسگر بیسیم
پایان نامه دیدگاه ها و نظریه های سیاست های تقسیم سود و مدیریت سود
پایان نامه روابط ایران و چین
پایان نامه زنان در رسانه و برنامه های تلویزیون
پایان نامه زندگی نامه ، آثار واوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عصر زمخشری
پایان نامه سرطان کولورکتال،معرفی روش متابونومیکس و کمومتریکس و مروری بر رزونانس مغناطیسی هسته
پایان نامه شبکه های حسگر بیسیم و مسیریابی در شبکه و روش های انتشار اطلاعات
پایان نامه شیوه های رفتاری امویان در عملیات روانی
پایان نامه علل موثر در شکل گیری تقلب
پایان نامه عوامل موثر بر قیمت سهام
پایان نامه مالیات بر درآمد
پایان نامه معرفی مدل های هسته ای و واکنش‌های هسته‌ای
پایان نامه معماری شبکه روی تراشه و مسئله نگاشت در شبکه
پایان نامه مفهوم گردشگری، توریسم و گردشگری جنگ
پایان نامه هزینه های حسابرسی و نظریه های حاکمیت شرکتی

نظرات() 

لیست جدیدترین پیشینه ها و مبانی نظری های تحقیق و پروژه های دانشجویی به صورت فایل ورد و قابل ویرایش و دارای منابع معتبر آماده گردید

پایان نامه ابزارهای هوش مصنوعی استفاده شده در شبیه سازی ها
پایان نامه ارزیابی عملکرد و ضرورت وجود و معیارهای ارزیابی متوازن
پایان نامه اقلام تعهدی سود حسابداری و ضریب پایداری آن و ضریب پایداری جریان نقدی
پایان نامه آزمون نرم‌افزار و زبان خاص دامنه
پایان نامه بایسته های اساسی نظریه رئالیسم تهاجمی و اوراسیاگرایی
پایان نامه برنامه ریزی منابع سازمانی ، یکپارچگی اطلاعات و هوش تجاری
پایان نامه تولید پودر شیر در صنعت و کاربرد آن و کاربرد آنزیم ترانس گلوتامیناز در صنایع غذایی
پایان نامه تئوری فلوتاسیون زغال
پایان نامه سیستم های نظارت چهره راننده و آشکارسازی چهره
پایان نامه شرایط تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و ژئوپلیتیکی کرد
پایان نامه صنعت جهانگردی و گردشگری حلال
پایان نامه کاربرد داده‌کاوی در مدیریت دانش مشتری
پایان نامه کاوش متن و ایده
پایان نامه مالکیت نهادی ، حاکمیت شرکتی و ورشکستگی و ومباحث مرتبط با آن
پایان نامه مبانی مفهوم شناسی ارزیابی عملکرد و کارت امتیازی متوازن
پایان نامه مفهوم نکاح و اقسام آن و ماهیت شروط ضمن عقد نکاح
پایان نامه میزان خانوارهای مواجه با هزینه های کمرشکن
پایان نامه نسبت های مالی و گزارشگری مالی
پایان نامه نقش رسانه ها در شکل گیری جنبش های اجتماعی مصر
پایان نامه یادگیری و استعاره و آموزش و دیدگاه های مرتبط با آن


نظرات() 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :