تبلیغات
تحقیق و مقالات دانشجویی - تحقیق مسائل مکانیابی- تخصیص و دسته بندی کلی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین

تحقیق و مقالات دانشجویی

تحقیق مسائل مکانیابی- تخصیص و دسته بندی کلی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین  شامل 32 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  مسائل مکانیابی- تخصیص و دسته بندی کلی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین   می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

-  مقدمه

مسایل مکان­یابی- تخصیص، یکی از حوزه های گسترده در مدل سازی ریاضی، در دنیای واقعی می­باشند، در­این مسائل استقرار مجموعه­ای از تسهیلات جدید در بین تسهیلات موجود و تخصیص تسهیلات موجود به این تسهیلات جدید به صورتی که تقاضای موجود برآوردشود است مورد بحث قرار می­گیرد.

مسئله مکان­یابی اولین بار توسط آلفرد وبر [۳]در سال ۱۹۰۹معرفی شد. او یک مسئله تک تسهیلی که فاصله بین انبار و مشتریان موجود را کمینه می‌کرد، در نظر گرفت. مسئله مکانیابی- تخصیص اولین با توسط کوپر [۴]در سال ۱۹۶۳ برای مدلی با دو تسهیل جدید و هفت تسهیل موجود ­معرفی و حل شد. در ادامه کوپر یک روش ابتکاری برای این مسئله توسعه داد و حل نمود[۵]. ظرفیت تسهیلات که مسئولیت خدمت رسانی را بر عهده دارند در اغلب موارد محدود است که این محدودیت می­تواند ناشی از محدودیت فضا، محدودیت نیروی انسانی و غیره باشد. اما برای مواردی هم محدودیت ظرفیت بر روی تسهیلات وجود ندارد. لذا تسهیلات جدید به دو دسته ظرفیت محدود و نامحدود تقسیم می­شوند. مسئله مکانیابی- تخصیص با ظرفیت محدود اولین بار توسط مورتاگ و همکاران [۶] معرفی شود. همچنین یک تعدادی از محققین ظرفیت نامحدود برای مسائل مکان­یابی- تخصیص در نظر گرفتند از جمله این افراد درزنر [۷]، اون و داسکین [۸، ۹] بودند.

مسائل با تقاضای احتمالی در ادبیات موضوعی

تقاضای مشتریان را می توان در مسایل مکان­یابی- تخصیص بصورت احتمالی و یا قطعی در نظر گرفت. البته بدیهی است اگر بخواهیم خیلی دقیق با مسائل برخورد کنیم می­بایستی تمامی مسائل را بصورت احتمالی در نظربگیریم که به خاطر پیچیدگی در بسیاری موارد مسئله را بصورت قطعی در نظر می­گیرند. نمونه­های مختلفی از مسائل مکان­یابی با تقاضای غیر قطعی که در برگیرنده مسئله مکان­یابی مربوط به لجستیک است وجود دارد که سطوح تقاضا در دوره های زمانی تغییر می­کند (سرویس­های پست، سوپرمارکت­ها، انبارها با توزیع کالای فصلی، شرکت­های هوایی و …). براندیو و چیو [۱۰]، لویوکس [۱۱] و شاندر [۱۲] حالت­های مختلفی از از مسائل مکان­یابی احتمالی را بررسی کردند.

لوگندران و تررل ]۱۳[یک مسئله مکانیابی- تخصیص احتمالی با ظرفیت نامحدود را معرفی کردند و برای حل مدل پیشنهادیشان از روش فرا ابتکاری استفاده نمودند. ژو و لی]۱۴[برای اولین بایک مسئله مکانیابی- تخصیص با تقاضای احتمالی برای مشتریان را مورد بررسی قراردادند و برای حل مدل پیشنهادیشان از الگوریتم­های ابتکاری استفاده نمودند. در ادامه، این محققین همین مسئله را با در نظر گرفتن تقاضای فازی توسعه دادند و از الگوریتم های ابتکاری پیوندی برای حل مسئله استفاده کردند [۱۵]. محققین دیگر مدل‌های برنامه­ریزی احتمالی را برای مسئله مکانیابی- تخصیص معرفی نمودند که از جمله شرالی و ریزو]۱۶[و ژو ]۱۷[ بودند.

آلترناتیوهای مختلفی  مربوط به مسائلی که سرویس تقاضایشان نامشخص است وجود دارد. هدف از مدل­های مکان­یابی صف بندی[۱]که در مدل های وضعیت مورد استفاده قرار می­گیرد، بهینه سازی اجرای سیستم می­باشد [۱۸، ۱۹]. ماریوناو و رول [۲۰]مسئله مکان­یابی دردسترس ماکزیمم [۲]را فرمول بندی کردند که یک حالت احتمالی از مسئله مکان­یابی پوششی ماکزبمم[۳] می­باشد. در مدل پیشنهادی فرض شده که احتمال برای سرویس­دهندگانی مختلفی که مشغول خدمت دهی هستند، مستقل از یکدیگر باشد. این محققین برای واقعی نشان دادن مدل پیشنهادیشان برای سیستم­های اضطراری، از تئوری صف استفاده کردنند. همچنین چگونگی قرار دادن تعداد محدودی از وسایل نقلیه اضطراری از جمله آمبولانس، برای ماکزیمم کردن تماس­هابرای دریافت سرویس با استفاده از یک مدل تئوری صف برای سرویس در دسترس را نمایش دادند. یک نمونه مختلفی از این مسئله توسط پن و همکاران [۲۱] مورد مطالعه قرار گرفت. آنها مسئله ای که بهترین قیمت و سفارش در یک محیط قیمت تنزیلی که بصورت تک محصولی بوده و تقاضای نامشخص می­باشد تصمیم گیری می­کند، مورد بررسی قرار دادند. هدف از این مسئله ماکزیمم کردن سود انتظاری بوده است. هوا و لی [۲۲]  یک زنجیره تامین دو سطحی (رده) [۴]با یک تولید کننده و یک خرده فروش با تقاضای نامشخص را مورد بررسی قرار دادند. آن­ها در ابتدا مدل­های بازی عدم­-اشتراک و عمده- خرده فروش با معرفی یک میزان حساسیتی از میزان سفارش خرده فروش با قیمت عمده فروش را توسعه دادند و سپس دو سناریوی اشتراکی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. تحت این فرضیه که تولیدکننده و خرده فروش دارای ریسک خنثی هستند، آن­ها یافتن که تولید کننده و خرده فروش می­توانند  با به اشتراک گذاشتن سطوحی  نامشخص از تقاضای جزئی و قیمت جزئی خارجی معامله کنند. بالاکریشناین و چنگ [۲۳]مسئله جانمای وسایل پویا[۵] تحت جریان نامشخص مورد بررسی قراردادند. این محققین رویه های مختلفی که تا الان وجود داشته را مورد مطالعه قرار دادند و افق برنامه ریزی را برای اجرا مسئله پیشتهادی در نظر گرفت. چن و همکاران [۲۴] یک مسئله مکان­یابی- موجودی پیوسته احتمالی را مورد بررسی قرار دادند. هدف از مدل پیشنهادیشان بهینه­سازی استقرار تسهیلات، تخصیص مشتریان و تصمیم گیری مدیریت موجودی زمانی که تابعی از ریسک است، می­باشد. این محققین برای حل مدل برنامه ریزی عدد صحیح از الگوریتم آزاد سازی لاکرانژ استفاده نمودند.  داسکین و همکاران [۲۵] یک مدل مکان­یابی- موجودی پیوسته احتمالی که هزینه­های موجودی، هزینه­های راه اندازی تسهیلات و هزینه انتقال مشتریان را کمینه می کند، را مورد بررسی قرار دادند. این محققین، از الگوریتم آزاد سازی لاگرانژ برای حل مدل پیشنهادیشان توسعه دادند. آزاد و داودپور [۲۶]  یک مسئله مکان­یابی- موجودی پیوسته احتمالی معرفی و از روش فراابتکاری برای حل مدل استفاده نمودند.


جهت دانلود متن کامل تحقیق مسائل مکانیابی- تخصیص و دسته بندی کلی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین کلیک نمایید

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :