تبلیغات
تحقیق و مقالات دانشجویی - تحقیق حقیقت وچیستی بهشت وجهنم

تحقیق و مقالات دانشجویی

سه شنبه 13 تیر 1396

تحقیق حقیقت وچیستی بهشت وجهنم

نویسنده: نگار موسوی   

تحقیق حقیقت وچیستی بهشت وجهنم  شامل 82 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  حقیقت وچیستی بهشت وجهنم  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

۱- معنای لغوی واصطلاحی بهشت وجهنم

۱-۱- معنای لغوی واصطلاحی جنت

لغت شناسان واژه «الجن»را از ریشه جن به معنی «پوشیده شدن»و«مستور بودن»می دانند.حالا یا بخاطر اینکه به واسطه درختان انبوه پوشیده می شود ویا به خاطر اینکه در این دنیا از چشمان پوشیده ومستور مانده است.

جنه از ماده جنن است و ذیل این ماده بررسی می شود. جنّ در اصل به معنای پوشش (و پنهان شدن چیزی از درک توسط حواس) ومستور کردن است.[۱]

راغب در مفردات گوید: أصل الجِنِّ، ستر الشی‏ء عن الحاسه.[۲]

ابن منظور هم در لسان العرب همین معنا را به بیانی دیگر آورده است:

جنن: جَنَّ الشی‏ءَ یَجُنُّه جَنّاً: سَتَره و کلُّ شی‏ء سُتر عنک فقد جُنَّ عنک‏.[۳]

‏ در «مقاییس اللغه» می خوانیم:

«جن به معن ستر وپوشش است وهمان ثوابی است که در این دنیااز چشمان ما پوشیده است. ونیز جنه به بوستان می گویندچون درختان با برگهایشان بستان را می پوشانند.»[۴]

صاحب «التحقیق فی کلمات القران»می گوید:کلمه جن معنی اصلی آن پوشاندن است که به مناسبت این معنا، در موارد مختلف استعمال شده است. مثلا«جنین»می گویند به خاطر اینکه در شکم مادر پوشیده است وقلب را «جنان» می­گویند چون در میان بدن انسان پوشانده شده است و بهشت را نیز جنه گفته­اند چون باغی است که به وسیله درختان پوشیده شده­است.[۵] عرب لفظ جنه را برای هر باغ و بستانی که دارای درختان انبوه است و زمین را می ‏پوشاند استعمال می­کند.[۶]

البته ابن منظور معنای جنت راخاص تر می­کند:

«جنه به معنای باغی است که در آن درختانی وجود داشته باشد مانند درخت خرما… وی در ادامه از یکی از بزرگان نحوی نقل می­کند که گفته است: جنه در زبان عربی درباره باغی استعمال می­شود که در آن درخت خرما و انگور وجود داشته باشد اما اگر این دو درخت در باغی وجود نداشته باشد، عرب لفظ حدیقه را برای آن استعمال می کند. »[۷]

از محل زندگی متقین در قیامت به لفظ جنت وجنات تعبیر آمده است.بنظرمی آیداین تعبیرونامگذاری برای تشبیه به جنات دنیاست که تفهیم آن آسان شود وگرنه جنات آخرت را نمیتوان با غایات دنیا مقایسه کرد.[۸]

یا به خاطر پوشیده بودن نعمت‌هایش از ساکنین دنیاست چون در بهشت از خیر و سعادت چیزهایی هست که بر قلب هیچ بشری خطور نمی‌کند . همانطور که آیه ۱۷ سوره سجده به آن اشاره دارد: فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ هیچ کس نمى ‏داند چه پاداشهاى مهمّى که مایه روشنى چشمهاست براى آنها نهفته شده، این پاداش کارهایى است که انجام مى ‏دادند.[۹]

ملاصدرا نیز واژه جنت را ازریشه جن به معنای پوشیده بودن می داند همانطور که به قلب جنان وبه دیوانه مجنون می گویند.وجه تسمیه آن را همان دو دلیلی می داند که ذکر شد.[۱۰]

معادل واژه جنت در فارسی بهشت می باشد. بهشت در لغت ریشه ی اوستایی دارد بمعنای خوشترو نیکوتر.[۱۱] در دین زرتشتی چایی است خوش آب وهوا ، فراخ نعمت وآراسته که نیکوکاران پس از مرگ در آن مخلد باشند.[۱۲]

۱-۲ معنای لغوی واصطلاحی جهنم

در مورد واژه جهنم اختلاف در اینکه آیا کلمه عربی است یا معرب کلمه غیر عربی .بعضی معتقدند، جهنم کلمه عربی است وهمان جهنام است به معنی گودی عمیق و بخاطر عمیق بودن گودی آن جهنم نامیده شده است. لسان العرب همین قول را اختیار کرده است.[۱۳]

«جوهری»گفته:

«این کلمه ملحق به خماسی است به وسیله مشدد شدنش ومن حرف آن وبه خاطرمعرفه غیر منصرف شده است.»[۱۴]

بعضی ها مثل راغب در مفردات معتقد به ریشه فارسی این کلمه هستند ومی گویند:اصل آن جهنام بوده است.[۱۵]

در مقابل عده ای هم هستند که آن رااز ریشه ی عبری می دانند.در دائره المعارف اسلامی می خوانیم:«جهنم کلمه ای است مشتق از لفظ خبری «جیحنون»یا «وادی هنوم»و آن بیابانی بود در نزدیکی بیت المقدس که قربانیها را می آوردندودر آنجامی کشتند.[۱۶]

مؤلف قاموس کتاب مقدس هم از این قبیل افراد است.مؤلف این کتاب می گوید:

«هنوم بیابانی است در اورشلیم وبن یامین ویهودا در آنجا زندگی می کردند.سپس مرده هارادر آنجا دفن می کردند وهمین طوراشیاء نجس را در آنجا می ریختندو زمانی که این بیابان، مخصوص سوزاندن کثافت بود، اسم آن را جهنم یا سرزمین زقوم نامیدند.سپس محل عقاب وعذاب را به اسم جهنم نامگذاری کردند.»[۱۷]

ازهری در تهذیب اللغه هر سه قول مذکور رانقل کرده است.[۱۸]

آنهایی که معتقد به ریشه عربی این کلمه هستندعلت غیر منصرف بودن آن راتعریف وتأنیث می دانند و آنهایی که معتقد به عجمیت آن هستند علت غیر منصرف بودن آن را تعریف وعجمیت می دانند.

راغب در مفردات آتش آخرت نامیده است.[۱۹] صاحب «التحقیق فی کلمات القران»این کلمه را صیغه ثلاثی مزید می داندکه اسم مکانی که کفار وظالمان ودشمنان خدا درآن عذاب می شوند گردیده است.[۲۰]

به تونل زیر زمینی که حرارت در آن می‌دمند و زمین حمام را گرم می‌کند نیز جهنم می‌گویند. [۲۱]

اما ملاصدرا و امام خمینی در وجه تسمیه ی جهنم با ابن عربی هم عقیده بوده ودر کتاب های خود سخن ایشان را مطرح می کنند:

« بدان، عصمنا اللّه و إیّاک، که جهنم از اعظم مخلوقات است، و آن زندان خداوند است در آخرت. و او را «جهنم» گویند براى بعید بودن قعر آن، چنانچه چاهى را که قعرش بعید است بئر «جهنام» گویند. و آن شامل حرارت و زمهریر است. و در آن برودت است به آخر درجه آن، و حرارت است به آخر درجه آن، و بین اعلاى آن و قعر آن هفتصد و پنجاه سال راه است.»[۲۲]

به هر حال ریشه آن هر چه بوده باشد (عربی، فارسی، و عبرانی) این واژه در قرآن مجید نامی است برای محلی که مملو از عذاب‌ها و کانون قهر و غضب الهی است، [۲۳]همانطور که درمورد لفظ دوزخ که معادل جهنم است در فرهنگ فارسی آمده: جایی است در جهان دیگر که در آنجا گناهکاران جزای کارهای خود را می بینندو آن محلی است سخت عمیق همچون چاهی سیاه وتاریک وسرد. [۲۴]

۲ تعریف بهشت وجهنم

تعریف در لغت به معنای شناساندن و حقیقت چیزی را بیان کردن و آگاهانیدن است. تعریف عبارت است از ذکر چیزى که از شناخت آن، شناخت چیز دیگرى لازم آید.[۲۵]

و در اصطلاح به معنای تبدیل مجهولات تصوری به معلومات است با توسل به معلومات تصوری دیگر و، به عبارت دیگر، زدودن جهل نسبت به امری با توسل به علم به امور.[۲۶]


جهت دانلود متن کامل تحقیق حقیقت وچیستی بهشت وجهنم کلیک نمایید

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :